Att handeln på nätet har ökat mycket de senaste åren har väl inte undgått någon. Det blir lättare och lättare för vem som helst som vill starta ett företag att göra sin egen webbutik och börja sälja produkter på internet. Men det finns några företag som har lyckats bättre än andra.
E-handeln har nått rekordhöga siffror och förra året ökade försäljningen på e-plattformar med 23 procent. Det finns allt från väldigt små butiker till stora varuhus på nätet. Och det finns de butiker som är oerhört nischade medan andra verkar ha allt mellan himmel och jord i sitt sortiment. Det kanske mest framgångsrika företaget som säljer varor på nätet är Netflix, även om de inte säljer fysiska varor utan filmer och tv-serier som kan streamas på tv:n, i datorn och på mobilen. Förra året hade hela 864 000 svenskar tillgång till tjänsten och 308 000 stycken använder den dagligen.
Det finns många framgångsrika e-handlare som har grund i traditionell detaljhandel. Exempel på dessa är H&M, Walmart, Sears, IKEA och Apple. Men det finns även många framgångsrika företag som endast har e-handel och alltid har haft endast det. Ett exempel på detta är klädföretaget nelly.com, som ägs av CDON Group som också driver bland annat cdon.com. Webbutiken har kläder från 800 varumärken och en bra dag skickas runt 10 000 ordrar. Nelly skickar sina varor till nästan alla länder i världen och sidan finns förutom i den svenska versionen även i versioner på engelska, finska, norska, danska, polska, holländska, franska och tyska.
Det som är mest populärt att handla på nätet är resor. Hela 30 procent av den totala e-handeln förra året bestod av köp av resetjänster. Elektronik ligger också högt i kurs hos de som handlar på nätet och 13 procent av nätköpen bestod av köp av elektronik. Under de senaste åren har dock elektronik och resor minskat som andel i den totala marknaden. Alla andra handelsområden har ökat. Den här minskningen och ökningen beror på att e-handeln har blivit en mer naturlig del i människors liv och speglar nu mer hur den traditionella handeln ser ut. Förra året värderas den svenska e-handelmarknaden till 75,7 miljarder kronor.